Øystein Milli er ute med bok om Tistedal-drapene.Foto: Agnete Brun / Kagge Forlag. Faksimiler VG og Dagbladet. Montasje
MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:
VGs krimekspert om krimdekning på kanten
VG-journalist Øystein Milli er ute med ny bok. Hva er vel da bedre enn å bli ringt opp av noen som vil snakke om en annen bok, skrevet av noen helt andre, for 32 år siden?
Året er 1993, og i ett drøyt år hadde han jobbet på
Eidsvoll-kontoret til Romerikes Blad.
Det skal ennå gå nesten ti år før han melder overgang til
VG, blir krimjournalist på heltid og etter hvert en av landets mest kjente krimkommentatorer.
Men interessen er der allerede. For blålys og utrykninger. Og for redaksjonens
politiradio, som han har utviklet et nesten sykelig avhengighetsforhold til.
Nå sto han i gangen på kontoret og snakket ivrig og
engasjert om boka han nettopp hadde lest ferdig: «Drapene i Tistedal», skrevet
av Kåre Hunstad jr. og Harald Haave, på dette tidspunktet to av Dagbladets mest
profilerte krimjournalister.
Det var særlig en scene i boka som hadde sjokkert Milli. Og
nå ville han dele sjokket med oss andre.
En seriemorder er løs
Tistedal hadde dominert nyhetsbildet i cirka to år. Fire
drap og et bankran i løpet av 1991 og 1992. I 1993 gikk det mot rettssak. En mulig
seriemorder var arrestert og etter hvert tiltalt.
Det var imidlertid ikke ugjerningene som var den store
samtalen på kontoret denne dagen, men journalistenes arbeidsmetoder. Nå ville
Milli vite hva vi andre tenkte. Og da særlig om en episode omtalt på side 19 i
boka.
Her skildres det hvordan Hunstad jr. bruker «den gode gamle
teknikken», hvor han finner tonen med en nabo som står utenfor drapsstedet, og hvordan
han tømmer naboen for informasjon.
Men så kommer det:
«Naboen er av typen som ikke stiller opp til fotografering,
derfor spør vi ham ikke om tillatelse. Istedet tar fotograf Odd R. Andersen et
bilde med telelinse fra 30 meters hold nede i Prestegårdsveien. Et sylskarpt
portrett av mannen.»
– Det gjorde inntrykk på en prektig og nyfrelst
journalist som akkurat hadde begynt å sette seg inn i presseetikken, forteller
Milli i dag.
For snart to uker siden slapp han sin egen bok om saken,
«Seriemordene i Tistedal».
Annonse
Tilgang til sakspapirene
Roger Haglund ble i 1994 dømt til 21 års fengsel og fem
års sikring for fire drap og et bankran. Milli er ikke den første som løfter
fram igjen saken. Det er blitt laget podkaster og TV-program. Men Milli er den
første som har fått tilgang til alle saksdokumentene.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
– Det som står klart for meg når jeg
skal skrive en sånn type bok som jeg ønsker å skrive, er at jeg må ha tilgang til
dokumentene, forteller han.
Boka er hans tredje om gamle krimsaker. Saker som han
enten har dekket selv, eller husker godt.
– Jeg forsøker å gi et bilde av hvorfor han ble en
seriemorder, uten at jeg er psykolog og går inn i noen rettspsykiatriske
vurderinger på noen måte. Og så var det det å belyse om det var noe som
politiet overså i saken, forteller Milli på telefon.
Før vi går videre: Han skal få slippe til med litt mer
om sin ferske bok. Den er god. Jeg anbefaler den gjerne. Milli har levert en
effektivt fortalt historie som oppsummerer det som skjedde i Tistedal for drøyt
30 år siden. Han kommer også med noen nye opplysninger.
Men grunnen til at jeg ringte ham denne fredagen, er ikke
hans bok, men den som ble utgitt i 1993.
Minst like sjokkert
Om det var samme dag, husker jeg ikke, men kort tid etter
at han fortalte om boka på kontoret, gikk jeg ut og kjøpte mitt eget eksemplar.
Og ble like sjokkert. Kanskje mer.
Boka gjorde såpass inntrykk at jeg har tenkt på den mange
ganger i løpet av de 32 årene som har gått. Jeg har imidlertid ikke lest den på
nytt, ikke før jeg tok den fram igjen noen dager før jeg fikk oversendt Millis nye
bok fra forlaget.
1993-boka er lettlest, det tar ikke så mange timer å
komme igjennom cirka 190 sider med ganske stor font. Når jeg leser den på nytt,
forstår jeg godt hvorfor den gjorde så sterkt inntrykk på meg den gang. Særlig
scenen som er referert over. Men boka inneholder mer som gjorde at jeg, i
motsetning til Milli, innså at krimjournalistikk ikke var en naturlig
karrierevei. Ikke for meg, i hvert fall.
Helt siden jeg startet i Journalisten i 2018, har jeg imidlertid
vært på jakt etter en unnskyldning for å skrive om boka. Jeg har snakket om den
på vorspiel. På nachspiel. Og i jobbsammenheng. Med Millis nye
bok fikk jeg nettopp den unnskyldningen jeg trengte.
Annonse
Ikke glemt
Milli har ikke glemt at vi snakket om den på kontoret i
1993. Og om bildet tatt med telelinse.
– Jeg husker at jeg syntes at det var veldig, veldig
drøyt. I dag hadde det aldri skjedd at man hadde brukt navn og bilde på en som
ikke ønsket å medvirke.
Han peker på at det også var andre sider ved dekningen
den gang som ikke hadde blitt godtatt i dag. Blant annet at da Haglund ble
siktet for et bankran, ble det slått opp i Dagbladet at han ble avhørt om seks drap,
selv om han på dette tidspunktet kun var siktet for ranet. Og VG gikk enda
lenger, her ble det ropt fra forsiden: «Knyttes til fire mord – nekter alt i
avhør».
Han trekker også fram at det var et detaljnivå som hadde
vært vanskelig å forsvare i dag.
– Jeg har også funnet en del feil. Hypotesen min er at
kildegrunnlaget ikke alltid var det beste, sier Milli.
– Feil kan man nok sikkert finne i dekningen til oss
krimreportere i dag også, når vi går etter en sak, men det var en type feil som
jeg ikke tror blir begått nå.
Han peker blant annet på at det fremstår uklart om journalistene
som dekket saken den gang, alltid hadde flere kilder slik at de kunne
verifisere alle påstandene som ble omtalt.
Veldig spesiell sak
Å se på dette igjennom 2025-briller er likevel ikke helt
enkelt, mener han. Tistedal-saken var veldig spesiell.
– Det nytter liksom ikke å sammenligne denne med
dekningen av en drapssak i dag. En seriemorder ville også fått en veldig
omfattende dekning nå.
Tilbake i 1993 var det heller ingen norske nettaviser.
Kampen om leserne for tabloidavisene foregikk i avisstativene. Noe som har en
fremtredende plass i boka til Hunstad jr. og Haave.
– Noe jeg kjenner igjen fra da jeg startet i VG i 2001,
er jo den vanvittige konkurransen det var mellom Dagbladet og VG, forteller
Milli.
– Det er konkurranse i dag òg, men den
gang var det nesten liv og død. Jeg husker fortsatt hvor brutalt det var å gå
ned en del hotelltrapper rundt i Norge på morgenen, og få dommen når du kom ned
i resepsjonen og fikk se dagens forsider. Hadde du vunnet, så ble det en bra
dag. Hadde du tapt, så visste du at det ble en ræva dag – og at det bare var én
eneste utvei, og det var å vinne neste dag.
På innsiden
Innblikket som Haave og Hunstad jr. gir
til denne delen av arbeidet, var noe av det som var veldig interessant med
deres bok, mener Milli.
– De ga et innsyn som jeg tror var veldig
uvanlig i 1993. På dette området var de forut for sin tid. Nå er vi jo veldig
transparente, eller prøver å være det, og det er mye mer åpenhet rundt de
journalistiske prosessene.
Disse «bak kulissene»-beskrivelsene var
noe en fersk journalist med krimambisjoner hadde stor glede av å lese den gang,
forteller han.
– Du fikk vite hvordan de jobba, og det
lurte jeg veldig på.
På tross av at ikke alt ser like bra ut sett med
ettertidens blikk, har Milli også lovord å komme med om dekningen på tidlig
90-tall.
– Det som jeg synes er positivt, og som jeg helt åpenbart
er imponert over, det er at de sentrale reporterne i VG og Dagbladet på den
tida hadde veldig gode kilder.
En del har noe å lære her, mener Milli, ikke minst er det
viktig at neste generasjon krimjournalister ikke glemmer verdien av å skaffe
informasjon som ingen andre har.
– Det vil aldri bli umoderne å være god her. Tvert om:
Kildeinformasjon vil skille deg fra mengden og være noe ChatGPT aldri vil
utkonkurrere.
Han forteller også at journalistene den gang hadde godt
innblikk i etterforskningen.
– At det ble gjort feil, handlet ikke om at journalistene
diktet opp ting, men kanskje mer om hvor man la terskelen for hva som kunne
omtales.
I tillegg til VG og Dagbladet trekker han fram
lokalavisen Halden Arbeiderblad, som han mener også imponerte med bra dekning.
Flere sjokk
Telelinse-bildet er det jeg personlig husker best fra
boka, men det er også en annen beskrivelse som har festet seg hos meg.
De to krimjournalistene skriver:
«Det er et gammelt triks å fotografere politiets dokumenter
under pressekonferansen. (...) Odd R. er dreven i faget. Han går bak
politiledelsen og later som han skal ta et bilde av det enorme presseoppbudet i
rommet. Men i stedet for å utstyre seg med en vidvinkel, skifter han behendig
til et 125 mm objektiv og zoomer inn. Han plukker ut de dokumentene han ønsker
seg. Nå har vi avfotografert oversiktsrapporten fra åstedet. Det betyr at vi
vet mye om hvordan det så ut inne i huset og ute i hagen. Noe måtte vi jo få
gratis.»
– Ja, den metoden der har jeg hørt om. Jeg
har aldri gjort det selv, men jeg har hørt om den, og at den har blitt benytta
av folk. Ikke bare i det tilfellet der, men at det var et triks verdt å gjøre,
sier Milli, som ikke er like sjokkert over dette.
Jeg tar med to beskrivelser til fra boka. Jeg nevnte ikke
disse da jeg snakket med Milli på telefon, så jeg har ikke fått hans reaksjon
på dem, men jeg ble minnet om dem da jeg leste boka på nytt.
De to skriver:
«Til tross for at det er strengt forbudt å fotografere
siktede til og fra rettslokalene, tar fotografene sine bilder idet politibilen
svinger inn bakgården. Med en jakke over hodet blir Haglund ført inn i
rettsbygget.»
Litt senere fortsetter de to:
«De bildene vi har tatt av Roger Haglund til og fra
rettslokalet, kan selvsagt ikke trykkes. Men en gammel finte er å sende bildene
på telefoto inn til redaksjonen, hvor vår tegner på lovlig vis kan lage en
tegning av mannen. Ansiktet hans blir sladdet, men tegningen er likevel så god
at de som kjenner Haglund vil gjenkjenne ham.»
De er om ikke annet veldig ærlige.
Hvem var best?
I stedet spør jeg Milli hvem han mener var best den gang?
– Vanskelig å si. Hvordan vurdere det,
ikke sant? Hva er best? Hva er dårligst? Men jeg synes det var dødt løp over
tid.
Han trekker blant annet fram at VG klarte å komme i
posisjon slik at de fikk tatt bilder av politiets rekonstruksjon av det ene
drapet. Og nevner også Dagbladets forside, som fortalte at en Oslo-mann ville
bli siktet og pågrepet for de to første drapene. En forside politiet fryktet at
ville avsløre den planlagte arrestasjonen. For øvrig viste det seg at politiet
pågrep en uskyldig mann.
I tillegg peker han på at VG fikk intervju med Haglund
på cella.
Krevende også i dag
Å gå inn i saken såpass mange år senere har også bydd på
presseetiske utfordringer, sier Milli.
– Du vet jo at du rører i noe som mange synes er vondt.
Det oppdaget jeg ganske fort. Jeg oppdaget også fort at dette har fått store
konsekvenser for Roger Haglunds nærmeste familie.
– Jeg kjenner på det ansvaret, og tenker på det. Det er
noe man har i bakhodet når man skriver. Det blir mange avveiinger. Hva er
relevant, og hva er ikke relevant?
Milli påpeker at for å beskrive Haglund som en hel person
og hvem han var, så var det nødvendig å gå inn i privatlivet hans.
– Og skrive om relasjoner til kona, barna, naboer og så
videre. Da kommer du fort i et grenseland hvor det er argumenter for å skrive
noe, men også motargumenter, fordi det har en privat karakter.
Haglunds familie har ikke ønsket å medvirke til Millis
bok, men i tillegg til saksdokumentene har han snakket med noen titalls kilder,
blant annet folk i Tistedal, tidligere politifolk med mer.
Drapsmannen selv er død. I 2006 ble han sluppet fri, 68
år gammel, med svekket helse. Og 9. desember 2011, 73 år gammel, døde han.
Feil mann på feil sted
Et sjokk kan slå ut forskjellig. Der Øystein Milli endte
opp som en av landets mest profilerte krimjournalister, innså jeg raskt at
dette ikke var min løpebane. Tidlig i 1994 fikk jeg testet dette ut i praksis.
Tipset som kom inn,
var at det var begått et drap noen kilometer fra Eidsvoll sentrum.
Dessverre for avisen, var jeg vikar for Milli denne dagen.
Jeg og en journalist til ble sendt ut. Det vi hadde til
felles var at vi var temmelig ferske – ingen hadde dekket et drap. Knapt større
krimsaker.
– Ikke gjør noe som setter avisen i et dårlig lys, var
beskjeden vi fikk fra ledelsen. Men jeg tror kanskje ikke at de mente det så
bokstavelig.
Fremme på åstedet skyndte jeg meg ut av bilen for å ta
bilder av politisperringen. Deretter skyndte jeg meg tilbake til førersetet.
– Bør vi snakke med noen, sa min kollega.
– Tror ikke det, sa jeg.
Så satt vi der en stund, før vi kjørte tilbake til
kontoret.
Forsiden til VG dagen derpå, var: «Vekter kom hjem fra
nattjobb: Skutt i sengen av samboer». Inne i avisen var det masse detaljer.
Blant annet at den ene av de to hadde vært medlem av en lokal pistolklubb.
Hva som var vinklingen i Romerikes Blad, er for lengst
glemt, men det jeg husker er at det var lite som tydet på at vi hadde vært på
samme sted og dekket samme drap.
I ettertid har jeg noen tanker om hvilken avis som ble
satt i dårligst lys.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.