DEBATT:

Ny arkivlov uten ambisjoner

Hvordan kan vi si at vi skal bli verdens mest digitaliserte land – samtidig som vi vedtar en ny arkivlov som i realiteten er skrevet med ryggen til fremtiden?

Publisert
Lesetid: 2 min
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
  • En annen versjon av denne teksten ble først publisert i Rett24.

Norsk Journalistlag har fulgt arbeidet med ny arkivlov tett. Vårt inntrykk er dessverre tydelig: Lovforslaget som i går var til åpen høring i familie- og kulturkomiteen, mangler både fremtidsrettet perspektiv og digital forståelse. Kulturdepartementet legger nemlig opp til å videreføre store deler av lovverket fra 1992 – samtidig som de uttrykkelig slår fast at den nye loven ikke skal koste staten noe som helst.

Det sier sitt om ambisjonsnivået.

Et lovforslag på stedet hvil

Arkivlovutvalget leverte i 2019 et svært gjennomarbeidet og fremtidsrettet forslag, med løsninger som tok høyde for dagens – og morgendagens – utfordringer. Et av de viktigste grepene utvalget foreslo, var å erstatte postjournalen med en generell plikt til innebygd arkivering. I praksis ville det bety at arkivering skjer automatisk, løpende og integrert i arbeidsflyten – uten at vi er avhengig av manuelle prosesser og personavhengige vurderinger.

NJs Ina Lindahl Nyrud under høringen på Stortinget denne uka.

Dette er ikke bare teknologisk mulig, det er allerede på vei inn i forvaltningen. Skatteetaten har for eksempel utviklet en prototype der maskinlæring brukes for å kategorisere dokumentasjonen og vurdere om de inneholder privat informasjon.

Men i stedet for å bygge på dette, velger departementet å skyve problemene foran seg. I proposisjonen heter det: «Den dagen teknologi og tilgrensande lovverk er modent for endring, kan spørsmålet adresserast på ny.»

Spørsmålet er bare: Hvis ikke nå – når da?

Ingen tar ansvar

En ny arkivlov burde lagt til rette for å redusere dagens enorme arkivtap som fører til mangel på reelt innsyn i forvaltningspraksis. Riksrevisjonen har undersøkt arkivering og åpenhet, og vurderer dette som «sterkt kritikkverdig».

I stedet får vi en lov som ikke en gang nevner kunstig intelligens mer enn én gang – og da bare i forbindelse med fremtidig forskriftsarbeid. Dette er uholdbart i 2025, når KI brukes aktivt i offentlige prosesser, og datamengdene i forvaltningen vokser eksponentielt.

Til og med den politiske behandlingen bar preg av lav prioritet: I den muntlige høringen fikk hver aktør kun tre minutter til å gi sine innspill. Det sier noe om hvor liten plass dette viktige temaet får – både i departementets prioriteringer og i den parlamentariske behandlingen.

Arkiv er ikke bare et lager for gamle papirer. Arkiv er selve grunnmuren i den demokratiske kontrollen. Det er likeledes viktig for landets beredskap. Uten god dokumentasjon kan ikke makt utøves ansvarlig. Og uten innsyn, ingen undersøkende journalistikk.

Åpenhet må bygges inn – fra start

Skal vi komme videre, må komiteen i det minste stille tekniske krav til forvaltningens nye systemer. Prinsippene bør være de samme som det halve Viderebruksutvalget foreslo i NOU 2024:14, hvor jeg selv deltok: Åpenhet skal være innebygd fra start – og være standardinnstillingen i systemene.

Det betyr: Når det offentlige utvikler eller kjøper nye systemer, må de legge til rette for viderebruk av data – for eksempel ved at databaser må kunne eksportere opplysninger, ikke låse dem inne.

Hvor vil vi egentlig?

Regjeringens egen digitaliseringsstrategi åpner med følgende setning: «I 2030 er Norge verdens mest digitaliserte land, og vi har lyktes med den digitale omstillingen av samfunnet vårt.»

Men det blir vi ikke – med en arkivlov uten ambisjoner.

 

Powered by Labrador CMS