Hvordan kan vi si at vi skal bli verdens mest digitaliserte land – samtidig som vi vedtar en ny arkivlov som i realiteten er skrevet med ryggen til fremtiden?
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
En annen versjon av denne teksten ble først publisert i Rett24.
Annonse
Norsk Journalistlag har fulgt arbeidet med ny arkivlov tett.
Vårt inntrykk er dessverre tydelig: Lovforslaget som i går var til åpen høring
i familie- og kulturkomiteen, mangler både fremtidsrettet perspektiv og digital
forståelse. Kulturdepartementet legger nemlig opp til å videreføre store deler
av lovverket fra 1992 – samtidig som de uttrykkelig slår fast at den nye loven
ikke skal koste staten noe som helst.
Det sier sitt om ambisjonsnivået.
Et lovforslag på stedet hvil
Arkivlovutvalget leverte i 2019 et svært gjennomarbeidet og
fremtidsrettet forslag, med løsninger som tok høyde for dagens – og
morgendagens – utfordringer. Et av de viktigste grepene utvalget foreslo, var å
erstatte postjournalen med en generell plikt til innebygd arkivering. I praksis
ville det bety at arkivering skjer automatisk, løpende og integrert i
arbeidsflyten – uten at vi er avhengig av manuelle prosesser og personavhengige
vurderinger.
NJs Ina Lindahl Nyrud under høringen på Stortinget denne uka.Foto: Privat
Dette er ikke bare teknologisk mulig, det er allerede på vei
inn i forvaltningen. Skatteetaten har for eksempel utviklet en prototype der
maskinlæring brukes for å kategorisere dokumentasjonen og vurdere om de
inneholder privat informasjon.
Men i stedet for å bygge på dette, velger departementet å
skyve problemene foran seg. I proposisjonen heter det: «Den dagen teknologi
og tilgrensande lovverk er modent for endring, kan spørsmålet adresserast på
ny.»
Spørsmålet er bare: Hvis ikke nå – når da?
Annonse
Ingen tar ansvar
En ny arkivlov burde lagt til rette for å redusere dagens
enorme arkivtap som fører til mangel på reelt innsyn i forvaltningspraksis.
Riksrevisjonen har undersøkt arkivering og åpenhet, og vurderer dette som
«sterkt kritikkverdig».
I stedet får vi en lov som ikke en gang nevner kunstig
intelligens mer enn én gang – og da bare i forbindelse med fremtidig
forskriftsarbeid. Dette er uholdbart i 2025, når KI brukes aktivt i offentlige
prosesser, og datamengdene i forvaltningen vokser eksponentielt.
Til og med den politiske behandlingen bar preg av lav
prioritet: I den muntlige høringen fikk hver aktør kun tre minutter til å gi
sine innspill. Det sier noe om hvor liten plass dette viktige temaet får – både
i departementets prioriteringer og i den parlamentariske behandlingen.
Arkiv er ikke bare et lager for gamle papirer. Arkiv er
selve grunnmuren i den demokratiske kontrollen. Det er likeledes viktig for
landets beredskap. Uten god dokumentasjon kan ikke makt utøves ansvarlig. Og
uten innsyn, ingen undersøkende journalistikk.
Åpenhet må bygges inn – fra start
Skal vi komme videre, må komiteen i det minste stille
tekniske krav til forvaltningens nye systemer. Prinsippene bør være de samme
som det halve Viderebruksutvalget foreslo i NOU 2024:14, hvor jeg selv deltok:
Åpenhet skal være innebygd fra start – og være standardinnstillingen i
systemene.
Det betyr: Når det offentlige utvikler eller kjøper nye
systemer, må de legge til rette for viderebruk av data – for eksempel ved at
databaser må kunne eksportere opplysninger, ikke låse dem inne.
Annonse
Hvor vil vi egentlig?
Regjeringens egen digitaliseringsstrategi åpner med følgende
setning:
«I 2030 er Norge verdens mest digitaliserte land, og vi har lyktes med den
digitale omstillingen av samfunnet vårt.»
Men det blir vi ikke – med en arkivlov uten ambisjoner.