Flere Amedia-aviser får ny styreleder

Nils Martin Silvola
nyhetsstudio

Amedia legger om organiseringen av sine norske mediehus «for å møte framtidens utfordringer», melder de selv i en pressemelding.

Der mediehusene før har vært gruppert i regionale enheter, skal de framover organiseres etter størrelse, antall ansatte og antall abonnenter. 

Geografisk nærhet og andre relevante behov vil fortsatt være avgjørende i den nye strukturen, skriver Amedia.

Omorganiseringen innebærer at flere aviser får ny styreleder og blir tilknyttet en ny økonomidirektør, men det skjer ikke endringer i hvem som fyller disse rollene.

De norske mediehusene deles i to linjer, der hver linje ledes av konserndirektørene Morten Nilsen og Ingrid Skogrand; «etablerte aviser» og «utfordreraviser».

– Den nye strukturen skal styrke konkurranseevnen, fremme samarbeid og forenkle den interne organisasjonen. Det vil gjøre mediehusene mer fleksible og bedre rustet til å møte utfordringer i et stadig mer konkurransepreget marked, sier Skogrand i pressemeldingen.

– Samtidig skal endringene legge bedre til rette for mer samarbeid og erfaringsdeling mellom «jevnstore» aviser, noe som vil bidra til å styrke hele Amedias redaksjonelle nettverk, sier Nilsen.

Endringene skal gjelde fra 1. april, og Amedias nyinnkjøpte danske mediehus berøres ikke av omstruktureringen.

Powered by Labrador CMS